Historie

Historie in Herstel

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielden veel Nederlanders hun kostbare Perzische tapijten voor de bezetter verborgen. Maar toen deze in 1945 weer tevoorschijn werden gehaald, bleken ze in veel gevallen te zijn aangetast door de gevreesde kleermot. Voor Frans Gerritsen, specialist in textielherstel, betekende dit een vliegende start van zijn nieuwe bedrijf Nomot. Hij kreeg zelfs de opdracht de vloerbedekking van de Ridderzaal en het Vredespaleis te renoveren. Later heeft Hans Gerritsen het werkterrein verder uitgebreid. Van mottengaten naar schroeischades. Van vloerkleden naar houten vloeren. Van scheuren en vlekken in banken en stoelen naar beschadigde tafels, kasten en aanrechtbladen. Onder leiding van Jeroen Gerritsen, de 3e generatie, is Nomot inmiddels uitgegroeid tot de grootste en meest veelzijdige inboedel en opstal schadehersteller van Nederland.

Het waren hoogtijdagen voor Nomot. De vloerbedekking in hotels, in de passagiersschepen van de Holland-Amerika-lijn, Paleis Soestdijk, de Ridderzaal, Vredespaleis en de foyers van theaters in heel Nederland werden gerenoveerd door de medewerkers van Nomot.

Toen het gebruik van kolenkachels toenam, nam ook het aantal schroeischades in tapijten en meubelen toe. Omdat er geen principieel verschil bestaat tussen herstel van mottengaten en brandgaten, werd Nomot al snel dé erkende specialist in herstel van vloerkleden

De expertise in herstel van textiel breidde zich uit, want sigaretten vielen ook op houten vloeren, tafels, kunststof aanrechtbladen en op met leer bekleed meubilair. Ook beschadigingen die niet door brand veroorzaakt waren, maar bijvoorbeeld door scherpe voorwerpen of vlekkende vloeistoffen, werden door Nomot ‘in het gebruik onopvallend’ hersteld.

Nomot is daarmee in Nederland de eerste specialist in traditioneel en innovatief herstel van waardevol interieur en opstal.

 

I

historie1
historie2
historie3